۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

تحریم ایران و خبرگزاری فارس نیوز؛ ملغمه‌ای از ترس و توهم (گذری سطحی بر صفحه اول خبرگزاری فارس نیوز)

فارس نیوز به دلیل ارتباطی‌ گسترده‌ای که با مرکز امنیتی و اطلاعاتی‌ دارد به نوعی متوسطی است از نظر عمومی‌ حاکمیت فعلی ایران، مخصوصا وقتی‌ پای سیاست خارجی و جبهه‌ گیری مراکزی پیش بیاد که دستی‌ در امنیت به اصطلاح ملی‌ دارند. 

این صفحه اول فارس نیوز است و تیتر‌های مرتبت با مسائل مختلف که البته قسمت اعظم آن مرتبط به تحریم و عواقب اقتصادی آن است. (برای بزرگ نمایی عکس بر روی آن کلیک کنید).

اولین چیزی که جلب نظر می‌کند ترکیب خبر صفحه اول فارس نیوز است: مجموعاً ۱۵ خبر که ۶ تای آن مستقیما به بحث تحریم مرتبط است، یک مورد به سخنان امام خمینی در مورد "یادآوری شرایط و سختی‌های پیمبر در مقابل توطئه‌های خارجی" که با زهم مستقیم اشاره به شرایط تحریم‌ها دارد. یک مورد به بحث افزایش لجام گسیخته دلار و آشفتگی‌ شدید اقتصادی، دو مورد هم به مشکلات داخلی کشور‌هایی‌ که امروز جزو جبهه‌ تحریم بر علیه ایرانند. 


از مجموعه ۷ مورد تیتر خبر مرتبط با تحریم (۶ مورد مستقیم، یک مورد غیر مستقیم که حدود ۵۰ درصد از کل حجم صفحه اول را اشغال کرده اند)، غیر از یک مورد که حاوی تیتر خبری در مورد تحریم است، در بقیه موارد تیتر‌ها در جهتی‌ است که القأ کننده ناکارائی تحریم‌ها است. در یک مورد که اصلا از قول فلاحیان، وزیر سابق اطلاعات خواهان توقف صادرات نفت قبل از تحریم آن شده است. فارغ از تیتر ها، متن خبر‌ها تقریبا محتوای یکسانی دارند: متفق القول بر سر ناکارائی تحریم‌ها و شکاف جهانی‌ بر سرِ اصل تحریم. 


ولی‌ چند نکته: 

-  فضای قالب صفحه این خبرگزاری که متاثر از فضای فکری مرکز قدرت است به بحث تحریم اختصاص دارد، پس ادعای "ناکارا بودن" آن و اینکه این تحریم‌ها صرفا جنبه تبلیغاتی دارد ادعای گزافی بیش نیست. این مساله آنقدر ذهن‌ها را مشغول کرده که از وزیر سابق اطلاعات، عضو کمسیون انرژی مجلس تا مفسر تایمز را به صفحه اول این خبرگزاری کشانده.  

-  از امام روایت شده که " ما باید دائما پیغمبر اکرم(ص) را به یاد بیاوریم، پیغمبر اکرم(ص) قیام کردند، پایدارى کردند، زحمت‏ها را متحمل شدند، در مکه با آن‏همه زحمت مواجه شده و در محاصره شعب آن همه رنج کشیدند و بعد در مدینه، تمام ایام زندگى‏شان را با رنج و زحمت تمام کردند و حضرت(ص) حتى در بستر بیمارى به جیش اسامه دستور حرکت دادند. ما هم تا آخر، زحمت‏ها و رنج‏هاى توطئه ابرقدرت‏ها را باید تحمل کنیم". اگر این شرح این روایت را اتفاقی‌ نگیریم (که نیست)، بیان چنین چیزی در تضاد و تناقض شدیدی با ادعای قالب این خبرگزاری دارد. 

- از رییس کمسیون انرژی مجلس روایت شده که : "در حال حاضر به دلیل باز بودن بازار جهانی و اینکه ایران توانایی صادرات نفت خود به هر کشوری را دارد، این تحریم‌ها تنها جنبه مصرفی برای یک عده سیاسیون آمریکایی و اروپایی دارد و تاثیر دیگری بر صادرات نفت ایران نخواهد گذاشت.". در جای دیگر از قول فلاحیان، وزیر سابق نفت ایران گفته شده است : "بهترین راه این است که ما قبل از پایان ۶ماه و اجرایی شدن طرح تحریم نفتی، خودمان صادرات نفت را متوقف کنیم تا قیمت نفت بالا برود و برنامه‌های اروپایی‌ها که با توافق آمریکا تصمیم به تحریم نفتی کشورمان گرفتند، به هم بریزد". یک صفحه خبرگزاری داریم که در آن در دو جای مختلف دو برداشت متفاوت داریم؛ یکجا تحریم را بی‌ اثر بر تولید و فروش نفت می‌داند، آن یکی‌ با قبول ضمنی‌ توقف تولید و فروش، خواهان توقف خودخواسته و بیش از موعد آن میشود. 


- غم انگیز‌ترین بخش هم ترکیب لاف زنی‌ و توهمی است که در قالب اظهارات منتشر شده این صفحه نمایان است، ادعا‌ها و لاف‌هایی‌ که هیچکدام زمینه اجرائی ندارد و تنها مصرف آن صرفا اقناع داخلی‌‌ترین حلقه‌های نزیک به خود است. با قبول وجود چنین ترکیب و حکومت آن بر فضای تصمیم گیری بدنه‌های دارای قدرت کنونی ایران می‌توان یک آینده غم انگیز نزدیک،  حداقل در کوتاه مدت را تصور کرد. 



۳ نظر:

  1. آيت الله بهجت(ره):

    من (برای رهبری) بهتر از ايشان (آیت الله العظمی خامنه ای) سراغ ندارم...

    http://salehat.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=156:1390-03-06-19-28-35&catid=45:nazar-bozorgan

    پاسخحذف
  2. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون بابت کامنتی که گذاشتید، به علت استفاده از الفاظ رکیک حذف شد

      حذف