یکی دیگر از تفاوتهای امروز و سال ۸۸ افزایش نفوذ اجتماعی "نظرسنجی" هاست. با آنکه به سبب محدودیت و ممانعتهای شدید حاکمیت بر سر انجام نظرسنجیهای آزاد و غیر مجاز بودن نظرسنجیهای خصوصی، همچنین خطای ناشی از ارائه نادرست اطلاعات توسط جامعه مورد بررسی، اصولا نظرسنجیها خطای زیادی دارند، با اینحال با افزایش کمیت و کیفیت، امروز این نظرسنجی بیشتر مورد استناد و اقبالند و مردم بواسطه پیگیری، تصویری روشن تر از شرایط نامزدها در ردهبندی آرا دارند، و این کار حکومت را برای خیانت در شمارش و اعلام نتایج میبندد.
- یک مشکل سال ۸۸ این بود که واقعا تصویر واحد و درستی از حجم سبد رایی نامزدها در دست نبود و نتایج نظرسنجی تنها کارکرد ستادی داشت. امروز آمارها مورد استناد مردم در سطح جامعه و همچنین کاربرهای جوامع مجازی است.
- با آنکه نتایج نظرسنجیها هنوز متفاوت است، اما با نزدیک شدن به انتخابات یک روند همگرائی معنا دار مابین آنها مشاهده میشود. بطور مثال در نظرسنجیهای شبکه ایران (نزدیک به احمدینژاد) و ایپوس (مستقل)، از امروز کمیت آرا حسن روحانی از قالیباف پیشی گرفت، با درصد هایی تقریبا نزدیک بهم.
- نکته دیگر تفاوت نظرسنجیهای وبسایتهای خبری - تحلیلی و نظرسنجیهای تخصصی است. خصوصیت نظرسنجیهای وبسایتهای خبری محدودیت کیفیت مخاطبین است، بطوریکه هر وبسایت مخاطبین خاص و محدود خود را دارد که باعث میشود کمتر مورد استناد قرار بگیرند. اما نظرسنجیهای میدانی، یا نظرسنجیهایی که توسط نهادهای تخصصی انجام میشود کمتر تحت تاثیر این خطا هستند.
احتمال اول مرحله اول برنده آقای روحانی با٦٠٪
پاسخحذفاحتمال دوم مرحله دوم روحانی-قالیباف
احتمال سوم اجرای پروژه سال ٨٨ انتصاب جلیلی