۱۳۹۲ خرداد ۲۲, چهارشنبه

یک تفاوت امروز حضور نظرسنجی هاست

یکی‌ دیگر از تفاوت‌های امروز و سال ۸۸ افزایش نفوذ اجتماعی "نظرسنجی" هاست. با آنکه به سبب محدودیت و ممانعت‌های شدید حاکمیت بر سر انجام نظرسنجی‌های آزاد و غیر مجاز بودن نظرسنجی‌های خصوصی، همچنین خطای ناشی‌ از ارائه نادرست اطلاعات توسط جامعه مورد بررسی، اصولا نظرسنجی‌ها خطای زیادی دارند، با اینحال با افزایش کمیت و کیفیت، امروز این نظرسنجی بیشتر مورد استناد و اقبالند و مردم بواسطه پیگیری، تصویری روشن تر از شرایط نامزدها در ردهبندی آرا دارند، و این کار حکومت را برای خیانت در شمارش و اعلام نتایج می‌بندد.


- یک مشکل سال ۸۸ این بود که واقعا تصویر واحد و درستی‌ از حجم سبد رایی نامزدها در دست نبود و نتایج نظرسنجی تنها کارکرد ستادی داشت. امروز آمارها مورد استناد مردم در سطح جامعه و همچنین کاربر‌های جوامع مجازی است.

- با آنکه نتایج نظرسنجی‌ها هنوز متفاوت است، اما با نزدیک شدن به انتخابات یک روند همگرائی معنا دار مابین آنها مشاهده میشود. بطور مثال در نظرسنجی‌های شبکه ایران (نزدیک به احمدی‌نژاد) و ایپوس (مستقل)، از امروز کمیت آرا حسن روحانی از قالیباف پیشی‌ گرفت، با درصد هایی‌ تقریبا نزدیک بهم.

- نکته دیگر تفاوت نظرسنجی‌های وبسایت‌های خبری - تحلیلی و نظرسنجی‌های تخصصی است. خصوصیت نظرسنجی‌های وبسایت‌های خبری محدودیت کیفیت مخاطبین است، بطوریکه هر وبسایت مخاطبین خاص و محدود خود را دارد که باعث میشود کمتر مورد استناد قرار بگیرند. اما نظرسنجی‌های میدانی، یا نظرسنجی‌هایی‌ که توسط نهاد‌های تخصصی انجام میشود کمتر تحت تاثیر این خطا هستند. 

۱ نظر:

  1. احتمال اول مرحله اول برنده آقای روحانی با٦٠٪
    احتمال دوم مرحله دوم روحانی-قالیباف
    احتمال سوم اجرای پروژه سال ٨٨ انتصاب جلیلی

    پاسخحذف