۱۳۹۲ خرداد ۲۵, شنبه

فارس نیوز و تلاشی که با حضور مردم شکست خورد؛ اقبال اصلاح طلبان در مقابل رای اصولگرایان

با نزدیک شدن به ساعات اعلام نتایج ریاست جمهوری توسط نماینده دولت در وزارت کشور، خبرگزاری فارس نیوز با تعبیه یک تولبار در بالای وبسایت، اقدام به اعلام مستقیم نتایج انتخابات کرد. این تولبار از سه قسمت تشکیل شده بود که به ترتیب از چپ به راست شامل نتایج کّل، نتایج به تفکیک آرای هر نامزد و در نهایت توزیع گرایشی آرای نامزد هاست. در این قسمت سوم آرای سه نامزد جلیلی، قالیباف و ولایتی به عنوان "اصولگرا"، دو نامزد رضائی و غرضی به عنوان "مستقل" و تنها روحانی به عنوان نماینده طیف "اصلاح طلب" معرفی‌ شد.
دلیل فارس نیوز برای تعبیه این بخش سوم این بود که با آنکه تحلیل‌های تحلیلگران نزدیک به این رسانه وابسته به نهاد‌های امنیتی به این سمت بود که آرای "حسن روحانی" بالاتر از باقی‌ کاندیدا‌ها خواهد بود، اما با توجه به آمار هایشان، مجموعه آرای ریخته شده به سبد سه کاندیدای "جلیلی، قالیباف و ولایتی" بسیار بیشتر از ایشان تصور میشد و به این وسیله و با تعبیه این بخش میتوانستند این ادعا را کنند که مجموعه حمایت اجتماعی اصولگرایان بیشتر از اصلاح طلبان خواهد بود و باخت احتمالی‌ شان، تنها به علت پراکنش آرا است. گمانی که با حضور مردم و مشخص شدن اولیه آرا باطل بودنش مسجل شد، بطوریکه از همان ابتدا ۴۷ درصد آرای اصلاح طلبان در مقابل ۳۷ درصد مجموعه درصد آمار سه نامزد اصولگرا، این ترفند را ناکام گذشت. در ادامه و با شکست خوردن این پروژه، فارس نیوز اقدام به حذف این قسمت کرد و تنها به نشان دادن آرای کّل و آرای هر نامزد کفایت کرد، چرا که حذف این نمایه، بسیار سهل تر از مواجهه و اطلاع رسانی با این حقیقت است که حتا در شرایط فعلی و با توجه به همه سیاست‌های حکومت در مهندسی‌ فضا، باز هم اصلاح طلبی اقبال بیشتری نسبت به سایر گرایشات دارد.

۱ نظر:

  1. بايد دست عارف را به گرمي فشرد اين نتيجه مديون فهم سياسي مردم ، رفتار صحيح خاتمي و هاشمي و بزرگواري عارف بود اميدوارم روحاني فراموش نكند و لياقت اين حمايت را داشته باشد
    صحبتي هم با تحريمي ها اميداوارم شما هم به اين موضوع بپردازيد:
    گفتيد هاشمي آمده تنور داغ كند ................... هاشمي ردصلاحيت شد
    گفتيد راي شما را نمي شمارند..................... به بركت 88 مجبور شدند كه بشمارند
    گفتيد شركت در انتخابات يعني تاييد حاكميت....... مجموع آرا طرفدار گفتمان حاكميت به خاك پاي روحاني هم نرسيد
    گفتيد شركت در انتخابات يعني مشروعيت بخشي به رفتار حاكميت........ كافيست تحليل هاي همه پرسي هسته اي يا ... را بخوانيد
    حالا لطف كنيد پرتقال فروش را بيابيد زندگي بر اساس واقعيات ساخته مي شود نه بر اساس آرزوها

    پاسخحذف