۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۶, دوشنبه

گزیدهٔ‌ای از صحبت‌های سید محمد خاتمی در مورد سکولاریسم، دموکراسی و آزادی حق و اندیشه که نباید گم شود


این سخنان خاتمی متفاوت است، سخنانی که در آنها نه سکولاریسم دشمن عقاید ایشان است و نه تعریفی‌ متفاوت از دموکراسی را شاهدیم. سخنانی که در آن علناً حاکمیت فعلی کشور رو در دستان دشمنان مردم میداند حرف از ناممکن بودن ندادن حق مردم میزند.

شرایط فعلی رو فراموش نکنیم و هزینه‌های وحشتناک دگرگونه حرف زدن و دگرگونه اندیشیدن رو. گزیده‌هایی‌ از صحبت‌های خاتمی رو جدا کردم، برای دوستانی که شاید حوصل خواندن کل متن را نداشته باشند.



-آزادی یعنی: آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی انتخاب، آزادی پرسش از قدرت و هزینه نداشتن پرسش.
و می دانیم که ایمان حقیقی هم در متن آزادی بوجود می آید. زیرا ایمان ارزشمند ایمانی است که با انتخاب و خردورزی به دست آید و انتخاب و خردورزی منوط به وجود آزادی است.
یعنی انقلاب ما خواستار آزادی های اساسی مورد نظر جهان سکولار منهای بداخلاقی و ولنگاری است که دشمن عقل و امنیت و کرامت انسانی است.
بهرحال الان حق رایج و مطلوب و مورد تقاضا در جهان امروز حاکمیت بر سرنوشت است و ظالم کسی است که این حق را از مردم بگیرد و حکومت عادل آن است که از هر جهت زمینه انتخاب آزاد را فراهم آورد تا مردم در سرنوشت خویش نقش داشته باشند از سوی دیگر حکومت مطلوب آن است که زمینه رشد و اعتلاء و پیشرفت کشور را توأم با عدالت فراهم آورد.

-همه مردم این کشور از اندیشمندان و روشنفکران گرفته تا رزمندگان، بانوان و تمام لایه ها و طبقات اجتماعی در انتخاباتی که گذشت مشارکت فعال داشتند. چه کسی سبب شد که آنهمه شور و شکوفایی در انتخابات پدید آید؟ حالا چرا باید عده ای به جرم مشارکت فعال در انتخابات مورد فشار و تنگنا قرار گیرند؟
اگر از آغاز یک هیأت بی طرف رسیدگی به اعتراض و دغدغه بخش مهمی از جامعه را به عهده می گرفت بدون تردید مشکل حل می شد و اصلا شاهد بحران نبودیم، اما تندروهایی بوده و هستند که فقط به انحصار می اندیشند و نه تنها اصلاح طلبان را بلکه حتی اصولگرایان را هم از دایره خارج می دانند

-بسیاری از کسانی که عشق به امام، انقلاب و اسلام داشته و دارند با اتهام های گزاف در زندان به سر می برند یا در تنگنا و محدودیت قرار می گیرند. اصلاحات می گوید: دروغ و تهمت نباشد، آزادی های اساسی تأمین شود. همان آرمان هایی که در انقلاب ما جلو ه داشت و جوانها برای آن جان دادند مورد توجه و مبنای عمل قرار گیرد.
اصلاحات می گوید: به سادگی آبرو و حیثیت افراد صالح به نام دفاع از انقلاب زیر سؤال نروند و مورد اتهام و تحت فشار قرار نگیرند.
این ملت هم اگر به جمهوری اسلامی رأی داده خواسته هایی داشته است. بیاییم بررسی کنیم مردمی که به جمهوری اسلامی رأی دادند به چه چیزی رأی داده اند؟
شما مصاحبه ها و گفتارهای امام در قبل و پس از پیروزی انقلاب تا مرحله رفراندوم جمهوری اسلامی را بخوانید। مردم به آن جمهوری اسلامی رأی دادند. بعد از انقلاب هم همین امام فرمان هشت ماده ای را صادر کردند که تأمین کننده بسیاری از حقوق مدنی افراد و گروهها س

-امروز هیچ کس نمی تواند جلوی حرف حق و یا ناحق را بگیرد. تعبیر انفجار اطلاعات درست است و انقلاب سایبری و انقلاب الکترونیکی کل مرزها را برداشته است و اینکه برخی حکومت ها و نظام ها خیال کنند که با ایجاد محدودیت ها و بخشنامه و دستور می توانند بین دنیای اطلاعات و ذهن ملت ها دیوار ایجاد کنند خیال باطلی است.
من یادم هست وقتی در وزارت ارشاد بودیم ویدئو را ممنوع کردیم و معاونتی اختصاص دادیم تا ممیزی صورت بگیرد و با فیلم های غیر مجاز هم برخورد شد. فیلم های زیادی ضبط و سوزانده شد.
تازه آن روز ها فضای سایبری کنونی حاکم نبود ولی ما صد در صد موفق نبودیم و ویدئو راهش را به خانه ها باز کرد. یکی از عوامل بسیار مهم در تحولاتی که امروز در دنیا و منطقه از تونس گرفته تا مصر، لیبی، سوریه، یمن و بحرین و سایر نقاط رخ داده وی می دهد همین شبکه های ارتباطی، اینترنتی و الکترونیکی و ارتباطات گسترده است.

۷ نظر:

  1. ( کمونیست = مسلمان = تجزیه طلب = تروریست = بیگانه = ضد آزادی و دموکراسی = عامل عقب ماندگی = دشمن ایران و ایرانی )

    گر نیک بنگری همه اینها یک تن هستند. « کورش فردوسی»

    پاسخحذف
  2. برو ممّد خالی‌ بند، لااقل من یکی‌ دیگه تو رو شناختم.

    تو سر سوزنی برای مردم و حق مردم ارزش قائل نیستی‌. همهٔ نگرانی و دغدغه تو نظام است و نه مردم.

    پاسخحذف
  3. من واقعا متاسفم برای آقای خاتمی
    همیشه اونو آدمی ترسو و مصلحت طلب دیدم
    ملت بارها از این رفتار آقای خاتمی گزیده شدن ، آخه فکر می کنه مردک از یک سوراخ چند بار میتونن گزیده شن
    من ماموت به این ترسو ترجیح میدم به خصوص اینکه خوب توهم میزنه
    درود بر تمامی شهدای راه آزادی و پایمدتن دیروز و امروز

    پاسخحذف
  4. من واقعا متاسفم برای آقای خاتمی
    همیشه اونو آدمی ترسو و مصلحت طلب دیدم
    ملت بارها از این رفتار آقای خاتمی گزیده شدن ، آخه فکر می کنه مردم از یک سوراخ چند بار میتونن گزیده شن.
    من ماموت رو به این ترسو ترجیح میدم به خصوص اینکه خوب توهم میزنه :D
    درود بر تمامی شهدای راه آزادی و پایمدتن دیروز و امروز

    پاسخحذف
  5. آقای خاتمی بعضی از سخنانتان مقبول و بحق است ولی چه ظلمی به این رهبر ظالم ضحاک صفت شده و چگونه و چرا بعد از این همه فساد و ظلم و جنایت ملت میتواند او را ببخشد؟ آقای خاتمی شما خیلی خوب میدانید که خانه این نظام فاسد از پایبست ویران است پس سعی نکنید که میانجیگری کنید که در واقع نوعی مغلطه میشود.. مریم

    پاسخحذف
  6. رژيم مزه تلخ شكست و فروپاشي را چشيده و محمد خاتمي را آورده تا با سناريويي ديگر زمان بخرد و چند صباحي ديگر بماند. فريب نخوريم. ما حق حاكميت ملت بر سنوشت خودش را مي‌خواهيم. نه كمتر و به كسي هم عذر خواهي بدهكار نيستيم. شما بايد بابت 30 سال جرم و جنايت و دزديدن منابع و امكانات ايران عذر خواهي كنيد و زودتر برويد.

    پاسخحذف
  7. خائن شما وطن فروشها هستید احمق ها درود بر خاتمی www.komaleh1917.blogfa.com
    خاتمی فهمید به غلطی کرده برگشت به آغوش اسلام کثافتها حالتونو گرفت ههههههههههه

    پاسخحذف